کد مطلب:36273
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
آيا اعتقاد به معاد پايه هاي ظلم را تقويت نمي كند ؟
اعتقاد به معاد نه تنها موجب تحكيم ظلم نمي شود ، بلكه با فراهم كردن زمينه تنبه و بيداري در انسان ، باعث بر كناري وي از ظلم و ستم مي شود ؛ زيرا اگر ستمگران توجهي به عذاب هاي سخت و سهمگين كه كتاب هاي آسماني آمده و رهبران الهي از آن خبر داده اند ، توجه كنند ، ممكن است وجدان آنان بيدار شود و از ظلم و ستم خودداري كنند .
و افرادي كه مورد ستم واقع مي شوند ، بايد به تكاليفي كه اسلام براي دفاع مظلوم از خود بيان فرموده عمل كنند ؛ در غير اين صورت مستحق كيفر در آن جهان خواهند بود . با اين وصف هيچ گاه اعتقاد به معاد باعث تقويت ظلم نمي شود . آري ، برخي از مكتب هاي مادي كه در ظاهر شعارهاي انقلابي مي دهند ولي از محتوا تهي هستند ، اديان را افيون ملتها مي دانند و منظورشان اين است كه تعليمات ديني ، مؤمنان را تخدير و از مبارزه با استثمارگران باز مي دارد . زيرا دلخوش بودن به پاداش صبر در مقابل ظلم آنان را در حقيقت تسليم كرده از قيام عليه ظالمان بي نياز مي كند . قيام عليه ظلم و ظالم سرلوحه تعاليم الهي و اديان آسماني و جهاد و فداكاري در راه مكتب و مبارزه با طاغوت ها و ظالمان اساس تعاليم انبياست قرآن مجيد مي فرمايد : « و لقد بعثنا في كل امة رسولاً ان اعبداو الله و اجتنبوا الطاغوت ؛ محققاً ما در هر امتي پيامبري بر انگيختيم كه ( رسالتش اين بود ) خدا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب ورزيد . ) از اين رو ، سخن مخالفان دين ، يا از سر بي اطلاعي است و يا غرض ورزي دينداران و در رأس آنان پيامبران و اولياي الهي ، بارزترين نمونه دفاع از حق و مقابله باظلم و كفرند . به ويژه مكتب انسان ساز اسلام كه با داشتن بزرگاني چند رسول اكرم ( ص ) اميرالمؤمنين ، سيدالشهداء و . . . براي آزادگان ظلم ستيزان عالم ، آموختني هاي بسيار دارد .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.